یکی از مشکلاتی که باعث میشود خیلی ها از مهارت و علم سئو سایت ترس داشته باشند، این است که در اغلب فیلم ها و مقاله های آموزشی این حیطه، متخصصان از نکات و مفهوم های تخصصی و ناآشنای زیادی صحبت میکنند.

اما من میخواهم در این مقاله مشکل شما را حل کنم و یک آموزش سئو سایت برای تازه کارها در اختیارتان قرار دهم. با مطالعه این مطلب، در ابتدا با مفاهیم پایه ای آشنا شده و سپس مسیر آموزش سئو مبتدی تا حرفه ای را یاد میگیرید.

به عنوان یک مبتدی چطور سایتم را سئو کنم؟

خب، تا الان متوجه شدیم که سئو سکه ای است با 2 طرف؛ یک طرف آن کاربر و یک طرف دیگرش موتور جستجو. اما چطور سایتمان را سئو کنیم؟ در ابتدای مقاله گفتم که سئو از چندین فاکتور تشکیل شده، تعدادی از آنها در داخل سایت و تعداد دیگری هم از خارج سایت قابل اجرا هستند.

اگر میخواهید سئو سایت را شروع کنید، در مرحله اول باید به سراغ فاکتورهای سئو داخلی بروید. اما چه فاکتورهایی؟ اگر بخواهم به طور خلاصه توضیح بدهم: ابتدایی ترین موارد، اینها هستند:

سئو داخلی در واقع به مرحله طراحی وبسایت شما مربوط می شود که در شروع کار سئو بیس یا سئو داخلی را انجام داده اید بهتر است این ار را انجام دهید. تا تاثیرات آن را ببنید.

  • سرعت مناسب: سرعت اولین موردی است که کاربر در سایت شما با آن روبرو میشود و البته تاثیر به شدت زیادی روی سئو دارد.
  • ظاهر سایت: سایت شما باید ظاهر مناسبی داشته باشد و کاربر از گردش میان صفحات آن خسته نشود.
  • تجربه کاربری: مخاطب نباید هنگام کار با سایت شما، با مشکلاتی مثل در دسترس نبودن صفحات مورد نظر و… روبرو شود.

برای اینکه بتوانید در زمینه خدمات سئو سایت حرفه ای شوید نیاز دارید که بر سرفصل های آموزش سئو که در زیر برای شما لیست وار مطرح کرده ایم تسلط پیدا کنید:

  • یادگیری و تسلط بر الگوریتم های گوگل (الگوریتم مرغ مگس خوار، پاندا، لانه کبوتر و..). در حقیقت الگوریتم های گوگل از مهم‌ترین منابعی است که لازم است برای درک بهتر مفاهیم آن‌ها را بیاموزید. از طریق الگوریتم‎های گوگل شما ساز و کار ساخت صفحه‌های اینترنتی وسایت‌های خود را می‌یابید به طوری که بتوانید در کم‌ترین زمان بهترین نتایج را دریافت کنید.

علاوه بر این همه بایدها و نبایدها را از طریق این الگورزیتم ها در می‌یابید. البته خوب است بدانید که بسیاری از الگوریتم‎های گوگل به طور رسمی از طرف گوگل معرفی نشده‎اند یا به طور کامل، معرفی نشده‌اند و بر اساس تجربه و امتحان سئوکاران مختلف نتایج و حدسیاتی از این الگوریتم‎ها وجود دارند که ممکن است درست یا نادرست باشند.

  • به روز کردن اطلاعات خود در آخرین آپدیت‌های گوگل
  • نحوه ایجاد ساخت لندینگ یا صفحات فرود کاربر برای گرفتن جایگاه بهتر. بسیار مهم است که با نحوه ساخت لندینگ‌ها و کیوورد تارگتینگ آشنا باشید و صفحه‌های درست را بر اساس کلمات مناسب درست کنید و جلو ببرید، در غیر این صورت ممکن است در اینده با خسارات جبران ناپذیری مواجه شده و مجبور به هزینه بیشتری شوید.
  • سرعت لود سایت بسیار مهم است. باید بتوانید سرعت سایت را بهینه نمایید. همانطور که احتمالا می‌دانید یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای ریتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو سرعت سایت و صفحه می‌باشد.
  • یک سایت فاقد محتوا ارزشی ندارد. اما این محتواها (شامل عکس، متن و ویدئو) چگونه بهینه می شوند؟
  • مهم ترین فاکتور برای اینکه موفقیت یک کارشناس سئو، تحلیل سایت و بررسی رقبا است. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای تبدیل شدن به یک سئوکار متخصص این است که بتوانید سایت‌های رقبای خود را به خوبی شناسایی و تحلیل کنید. رصد رقیبان خود همواره یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است.
  • چگونه در سوشال مدیا فعالیت کنیم که بر سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد؟
  • کلمه کلیدی می تواند شاه کلید اصلی شما برای موفقیت در سئو سایت باشد. در مورد نحوه انتخاب کلمه کلیدی اطلاعات کاملی را به دست آورید. توانایی انتخاب کلمه کلیدی مناسب و درآمدزا یکی از مهم‌ترین تخصص هایی است که یک کارشناس سئو باید به آن آشنا باشد تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفت هزینه ها، بتواند درآمد خوبی را نیز کسب کند.
  • لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی بر اساس چه استراتژی ساخته شود؟ چه سایت هایی مناسب لینک گرفتن هستند؟ علی‌رغم اینکه با آپدیت‌های اخیر گوگل توجه به ساختار درون سایت و محتوای سایت بسیار افزایش یافته است، اما هنوز لینک‌سازی خارجی و لینک بیلدینگ تاثیر زیادی در شناساندن صفحات خود به گوگل و کسب رتبه‌های بهتر دارد. لینک سازی خارجی و داخلی را میتوان از مهم‌ترین مهارت‌هایی دانست که کارشناس سئو باید به طور کاملی بر روی آن احاطه داشته باشد.
  • تسلط بر تکنیک های سئو سیاه، سئو سفید و سئو خاکستری.

 

ما سئو از نظر سلامت تکنیک های آن به سه دسته:

  • کلاه سفید 
  • کلاه سیاه black hat seo
  • کلاه خاکستری gray hat seo 

سئو کلاه سیاه همان طور که از نامش مشخص است نباید چیز جالبی باشد. مجموعه روش ها و تکنیک هایی که فقط برای فریب گوگل به کار می روند در دسته سیاه قرار دارند. مانند لینک گرفتن از farm linkها.

سئو کلاه سفید یعنی روش های قانونی و صحیح که مورد تایید گوگل و سایر موتورهای جستجو هستند. تمام فعالیت هایی که داخل سایت انجام میدهید در دسته سفید قرار دارند.

سئو کلاه خاکستری به بدی کلاه سیاه نیست اما مشخص است که روش های درستی هم شامل نمی شود. گوگل در جریمه کردن سایت هایی که از این نوع روش ها استفاده می کنند خیلی جدی نیست چون ظاهر این تکنیک ها برخلاف قوانین گوگل نیست، اما این روش ها هم برای فریب دادن گوگل بات ها انجام می گیرد.

  •