اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص  کالا


بازرسی کالا فرآیندی است که باعث اطمینان خاطر خریدار نسبت به تایید کمیت و کیفیت کالای ارسالی می شود. خریدار کالا قبل از دریافت شرکتی را برای بازرسی کالای ارسالی معرفی می کند تا کارشناسان این شرکت کالایی را که قرار است ارسال شود را بررسی و نسبت به کمیت، کیفیت، استاندارد ها و گواهی های لازم به ایشان اطمینان دهد.

شرکت هایی که اقدام به بازرسی قبل از ترخیص شدن کالا از گمرک انجام می دهند اغلب یک قرارداد در این رابطه تهیه و تنظیم می کنند و کلیه اطلاعات لازم را به صورت رسمی و دقیق در آن عنوان می کنند تا برای  ترخیص  کالا از گمرک با مشکل مواجه نشوند.

اطلاعاتی که در این قرارداد درج می شود شامل نحوه پرداخت هزینه های بازرسی، کارمزد آن و همچنین کلیه اطلاعات مربوط به صحت کالا از قبیل تعداد، کیفیت و کلیه اطلاعات فیزیکی، تایید استانداردها و گواهی هایی که مشمول ان کالای خاص می باشد، همچنین تاییدیه مرغوبیت کالا و ... می شود. در این صورت شرکت بازرسی می بایست کلیه اطلاعاتی که خریدار در این سند ذکر کرده است را بررسی و صحت آن را با کالایی که در گمرک است مطابقت دهد و در صورت مغایرت، تمامی آن را به طور دقیق به اطلاع خریدار برساند.

 
عمدتا حدود بازرسی کالا در سند قراردادی ذکر می شود و در محل تولی، انبار، محل بسته بسته بندی، گمرک و بندر مقصد این بازرسی انجام می شود.

نقش ترخیص کار در فرآیند ترخیص  کالا از گمرک

انجام تشریفات گمرکی فرایندی پیچیده و تخصصی است. شاید فکر کنید طی کردن مراحل 8 گانه ای که در فوق به آن اشاره شد چندان سخت نباشد و خودتان به تنهایی قادر به انجام آن هستید اما در واقع این فرآیند بیشتر نیاز به سابقه و مهارت و تبحر دارد. به همین سابقه کاری فردی که سالها در این زمینه فعالیت نموده است و با پیچیدگی های ترخیص انواع کالا آشنایی دارد، کلید موفقیت شما در خارج کردن کالا از گمرک در زمان مناسب است. این فرد که  ترخیص کار گمرک نامیده می شود، به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی با وکالت از جانب شما کلید تشریفات قانونی برای خارج کردن کالا از گمرک را انجام داده و شما را از رفت و آمد های مکرر به گمرک بی نیاز می کند.
 

سامانه ترخیص  کالا از گمرک


هر کالایی برای اینکه از گمرک ترخیص شود، باید در سامانه ترخیص  کالا ثبت و مدیریت شود. این سامانه به شما اجازه میدهداطلاعات شخصی خود به عنوان صاحب کالا و همچنین اطلاعات و مشخصات کالا در ثبت و نگهداری کنید.
اگر برای اولین بار به این سامانه مراجعه کنید، باید ثبت نام انجام دهید. ثبت نام در سامانه بسیار راحت است. شما برای ثبت نام در سامانه باید اطلاعت زیر را درج کنید:

  • کدملی صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات هویتی فرد صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات کالا

پس از درج اطلاعات فوق لازم است که آن را تایید کنید. برای این منظور اطلاعات ثبت شده برای بار دوم به شما نمایش داده می شود تا آن را بررسی کنید. در این صورت اگر اطلاعات صحت دارد شما آن را تایید می کنید و اگر نیاز به اصلاح اطلاعات است آن را ویرایش کرده و سپس آن را تایید می کنید.

 

پس از درج این اطلاعات، سامانه یک کد شناسه برایتان ارسال می کند. این کد شناسه در تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک که توسط ترخیص کار گمرک انجام می شود، لازم و ضروری است. پس باید آن را حفظ و در جایی نگهداری کنید. 

هزینه  ترخیص کالا از گمرک


این هزینه به طور معمول مبالغی است که شما در پروسه ترخیص انواع کالا از گمرک و در مراحل مختلف باید پرداخت کنید.این هزینه های شامل مواردی مانند هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی،کارشناسی کالاو...می شود که بایستی به عنوان هزینه ترخیص توسط صاحب کالا پرداخت شود. هزینه های گمرکی فوق به شکل مستقل و مجزا از حقوق ورودی دریافت می شوند.
حقوق ورودی  شامل سود بازرگانی و 4 درصد  ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند

 

نحوه ثبت شرکت  ترخیص  کالا


این شرکت ها عموما به شرکتی اطلاق می گردد که شخصیت حقوقی دارد و با اخذ مجوز های لازم می تواند به عنوان نماینده ی قانونی صاحب کالا به ازاد سازی کالا اقدام نماید.

 

روند ثبت شرکت


شرکتهای تاسیس شده در زمینه ی بازرگانی، قابلیت ترخیص  کالا از ادارات گمرک را هم دارا می باشند. لذا این شرکتها با دارا بودن قابلیت ترخیص  کالا از گمرک به راحتی  می توانند کار تجارت و بازرگانی خود را در این جهت هم پیش ببرند. در اصل ثبت شرکت واردات و صادرات به عنوان زیر مجموعه ای از ثبت شرکتهای بازرگانی تلقی می شود.

 

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت واردات و صادرات

 

  • دارا بودن تابعیت کشور جمهورى اسلامى ایران
  • متدین بودن به یکی از ادیان رسمى کشور
  • عدم سوء پیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم کامل متوسطه
  • سن حداقل ۲۵ سال تمام
  • دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه کار در حوزه ی حمل و نقل بین‌المللى که به یکى از روش های زیر قابل احراز است:
  • ارائه ی تأییدیه نهاد یا وزارتخانه ی مربوطه براى تایید سابقه ی کار دولتی
  • تأییدیه سازمان تأمین اجتماعى  جهت پرداخت حق بیمه

انتخاب بهترین شرکت  ترخیص  کالا

 
شرکت های بازرگانی و صادرات و واردات وظیفه ترخیص محموله های وارداتی و یا صادراتی از گمرک را به عهده دارند. آنها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که این موارد با رعایت کلیه مقررات، قوانین و سایر الزامات قانونی انجام شود. علاوه بر این، آنها باید مطمئن باشند که کلیه اقدامات از جمله مالیات، هزینه ها، اسناد و مدارک و ... انجام شده است. شما باید در انتخاب شرکت ترخیص  کالا  حسایت زیادی به خرج بدهید. برای یک انتخاب خوب موارد زیر را بررسی کنید:

  • تجربه و قدمت فعالیت شرکت
  • تسلط به تمام مراحل ترخیص
  • آشنایی با مقررات و  تخلفات گمرکی
  • شفافیت و پاسخگویی به مشتریان